APRI • Produkty • TPMS • Proč investovat do TPMS?



Produkty > TPMS > Proč investovat do TPMS?



PROČ INVESTOVAT DO SYSTÉMU TPMS

pneu1.jpg, 14 kB pneu2.jpg, 14 kB

pneu3.jpg, 14 kB pneu4.jpg, 14 kB

  • Podhuštění až o 50 % není znatelné pouhým pohledem
  • Podhuštění pneu je příčinou 85% defektů
  • Podhuštění zhoršuje brzdné schopnosti vozidla
  • Podhuštění výrazně zvyšuje opotřebení pneu /až o 30%/
  • Podhuštění zvyšuje spotřebu paliva
  • Systém měří teplotu v pneumatice – upozorní na přehřátí kola vozu

Podrobnější informace a články:

V USA platí zákon, kdy automobily pod 5 tun od roku výroby 2006 prodávané na tomto trhu, musejí být povině vybaveny z důvodů bezpečnosti monitorovacím systémem tlaku vzduchu. Tento zákon se rovněž připravuje k zavedení v EU.

Článek, uveřejněný v příloze Auto, Lidové Noviny, 3.11.2004

Polovina aut v ČR má podhuštěné gumy. Technici Michelinu si začátkem října opět posvítili na české řidiče. Už podruhé se u nás konala akce "Nahustěte své pneumatiky". Česká republika byla zahrnuta na seznam dalších několika zemí Evropské unie a východoevropských států, kde technici Michelinu bezplatně kontrolovali náhodným řidičům tlak i stav plášťů, provedli dohuštění a poradili, jak se o pneumatiky správně starat. Akci, která má ve Francii už šestnáctiletou tradici, u nás využily tři stovky řidičů. Loňská akce odborníky šokovala. Až 89 % českých řidičů jezdilo podle výsledků s podhuštěnými pneumatikami, přičemž ve třech čtvrtinách případů šlo o velmi nebezpečné hodnoty, lišící se od normálu o více než 0,5 baru. Letošní akce "Nahustěte své pneumatiky" dopadla o něco lépe.

Češi se podle výsledků měření ve správném huštění pneumatik zlepšili. Nesprávně nahuštěné pneumatiky mělo proti loňsku "jen" 40 % řidičů. Pětina z nich ale dosáhla kritických hodnot v rozdílu nad 1 bar, což je pro provoz vozidla a jeho okolí velmi nebezpečné. Vždyť podhuštění o jeden bar znamená mimo jiné i čtyři metry rozdílu brzdné dráhy! Ačkoli nejsou výsledky kontroly tlaku pneumatik stále uspokojivé, v připravenosti předběhli čeští řidiči Slovensko, Maďarsko, Slovinsko, Rumunsko, ale i Nizozemsko nebo Anglii, kde technici Michelinu naměřili nejkritičtější hodnoty. Neuvěřitelných 80 % anglických řidičů mělo špatně nahuštěné pneumatiky a polovina z nich ohrožovala své okolí podhuštěním, kde hodnoty tlaku přesahovaly rozdíly od standardu až o 1 bar.

Bezpečnostní zkouškou Michelinu nejlépe prošli Rakušané, Němci a Švýcaři. Špatně nahuštěno zde měla přibližně desetina testovaných automobilů.

Zanedbání péče o správný tlak pneumatik má velice vážné následky. Roztržením pneumatiky začíná skoro každá desátá nehoda na dálnici. Podhuštěná pneumatika má jiný tvar kontaktní plochy - tlak, který vyvíjí na vozovku, tak špatně rozkládá. Způsobuje zhoršení jízdních vlastností, prodlužuje brzdnou dráhu na mokrém povrchu, zkracuje životnost pláště a zvyšuje i valivý odpor, což má za následek větší spotřebu paliva. Ke zlepšení tohoto stále alarmujícího stavu není potřeba výdajů ze strany řidičů, stačí pouze změna přístupu - kontrolovat pneumatiky pravidelně a hustit je správně podle rozměru a zatížení auta. Za rok ztratí pneumatika samovolně až 0,5 baru. Někdy může mít tlak jiné předepsané hodnoty pro přední a zadní nápravu. Tlak je třeba měřit za studena, když jsou pneumatiky vychladlé. V praxi to znamená počkat s měřením alespoň hodinu po jízdě nebo před měřením jet nejméně dva až tři kilometry velmi pomalu, aby teplota pneumatik klesla.

Lidové noviny, 03. 11. 2004, bnz

TOPlist